Dow: Zelená olympiáda nebo Antiolympiáda? (LOH 2012)

Dow: Zelená olympiáda nebo Antiolympiáda? (LOH 2012)

Publikováno: 26. července 2012
Štítky: , , ,

Chemický koncern Dow Chemical připravil pro Letní olympijské hry v Londýně kampaň „Hopeful“ s důrazem na ekologii. Zelený mužíček v podobě ostříhaného keře pobíhá mezi návštěvníky a sportovci, zavírá kohoutky se zbytečně tekoucí vodou a zhasíná večer v tělocvičnách. Protože i planeta má olympijský sen – ekologičtější a udržitelnější olympijské hry. Hmm…

Problém s Dow Chemical jako oficiálním partnerem olympijských her je právě v tom, že Londýn se snaží být ekologickou olympiádou. Se jménem Dow je ale spojená největší chemická katastrofa v indickém Bhópálu, při které zemřely tisíce lidí (do dnešního dne 20.000), a statisíce dalších se s následky potýkají dodnes (více než 500.000). Havárii z roku 1984 spojenou s únikem tun(!) jedovatých látek do ovzduší nemá na svědomí přímo Dow. Továrna tehdy patřila americké společnosti Union Carbide, která v roce 1999 fúzovala právě s Dow. Není se proto čemu divit, že svůj hněv a odpovědnost za následky bhópálské katastrofy obrátili Indové proti chemickému koncernu.

Protest jde tak daleko, že pro oběti katastrofy uspořádali obyvatelé Bhópálu antiolympiádu. Tu pro postižené děti z oblasti pořádají neziskové organizace sdružujících oběti katastrofy. Soutěžit se bude v takových disciplínách jako je krabí závod, při němž se závodníci pohybují pozadu po rukou a a nohou, ve sprintu na 25 metrů nebo v asistované chůzi. Hněv se obrátil i proti pořadatelské zemi olympiády. Při zahajovacím ceremoniálu antiher se tak bude připomínat kromě chemické katastrofy například o hladomorech v Indii během britské koloniální vlády.

To všechno má upozornit na fakt, že Dow Chemical dluží obětem kompenzace a neřeší odpovídajícím způsobem následky chemické havárie. Proti Dow coby partnerovi Olympijských her v Londýně jsou nejen aktivisté, ale i někteří sportovci.

Nejenom v Indii se „ekologická“ kampaň Dow  Hopeful nesetká s pochopením. Díky antiolympiádě a velmi citlivému tématu se klasický greenwashing nakonec může obrátit proti firmě samotné. Ne každá publicita je vítaná.

Processing your request, Please wait....